[Fåglar på vykort]

[Fågelvykort] - [Övriga vykort] - [Brevmärken] - [Frimärken] - [Dekaler] - [Böcker m.m.]

Foto: Torbjörn Arvidson f. 1949 på Hagelstena gård, Alsike socken (Knivsta kommun) uppvuxen i Knivsta. Staffan Ullström började tidigt att teckna - med vänster hand, teckningar finns bevarade från 3-årsåldern, vid 9-årsåldern vaknade intresset för djur och natur, främst fåglar, detta blev då helt naturligt favoritmotiven.
Vid 15 år kom han i kontakt med konservator Hjalmar Fleischer i Uppsala som ställde uppstopppade fåglar till hans förfogande. Konservator Fleischer ordnade så småningom en utställning på Svenska Handelsbanken i Uppsala, därefter fick S.U. ställa ut sina teckningar på Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm. (Ur "Svenska konstnärer - Biografisk handbok. 1982").

Text: Eva Sonnert efter stolpar nedtecknade av S.U.
Staffan Ullströms fågelintresse började redan i åttaårsåldern när han för första gången var på biblioteket bland alla böcker: "Jag drog ut en bok på måfå (det var Durangos Fåglar i färg) och det var första gången jag fick se en illustrerad bok med målade fågelplanscher. Den aha-upplevelse jag då fick satte sig rakt in i min själ". Tecknat har han gjort sedan han över huvud taget kunde hålla i en penna.

Han växte upp på en bondgård och tillbringade mycket tid ute i naturen, där han studerade fåglar. Den positiva respons han fick efter sin första utställning gjorde att han beslutade sig för att bli konstnär. Sedan dess har S.U. varit mycket framgångsrik, inte minst som illustratör med ett otal böcker bakom sig. Han är också en flitig frimärksmålare.

När S.U. reser för att fånga motiv, går resorna helst till europeiska länder. Nordnorge och Island är något av favoritplatser och "..fjällen med fåglar som till exempel lappsparv, blåhake och ljungpipare är en miljö jag känner abstinens efter om det går för lång tid mellan besöken".

Han tecknar och målar i olika material, främst akvarell, men även med blyerts- och tuschpennor. "I mina bilder försöker jag alltid att få djuret eller fågeln att se så levande ut som möjligt. Jag lägger ner mycket arbete på ögonen, och ljuset är för mig mycket viktigt. Min favoritårstid är vintern, då snön skänker otaliga möjligheter att få fram spännande form- och ljuseffekter."